“2020 was het beste jaar ooit voor Hiscox in België”

2020 zal de geschiedenis ingaan als het jaar waarin Covid-19 de wereld op zijn grondvesten deed daveren. Maar voor Hiscox werd 2020 het meest succesvolle jaar ooit in België. Hoe dat komt en wat u van Hiscox mag verwachten in 2021, vertelt u Timothy Broos, Country Manager Belgium bij Hiscox.

Hoewel veel sectoren kreunen onder de impact van Covid-19 zette Hiscox in België en Luxemburg ijzersterke resultaten neer. Dat vraagt om een verklaring …

Timothy Broos: Klopt. We hebben in 2020 een groei van maar liefst 14% gerealiseerd, het beste resultaat sinds onze intrede op de Belgische markt twintig jaar geleden. Het lijkt paradoxaal om zo’n resultaat precies in coronatijden te boeken, maar we hadden er sowieso veel vertrouwen in dat 2020 een succesvol jaar zou worden. De fundamenten waren immers al in de jaren voordien gelegd. Dat Covid-19 eraan kwam, hadden we natuurlijk niet kunnen voorspellen. Maar het heeft geen negatieve impact gehad op onze business. Zo hebben we in 2020 een stabiele groei laten optekenen in het segment Art & Private Clients en hadden we duidelijk ook de wind in de zeilen voor wat onze cyber- en beroepsaansprakelijkheidsverzekering aangaat. Onze actie voor Technology by Hiscox, de beroepsaansprakelijkheidsverzekering voor ICT-consultants, liep bijvoorbeeld zeer goed. Kortom, we blikken uiterst tevreden terug op 2020.

Hoe was 2020 op het vlak van schadelast?

Timothy Broos: Ook goed, zelfs nog beter dan in 2019. Ik zie hier verschillende redenen voor. Ten eerste was de schadelast voor Collection Cars redelijk, omdat velen hun voertuig een stuk minder gebruikten in vergelijking met voorgaande jaren. Ten tweede, waren er beduidend minder diefstallen en was ook de schaderatio in kunst gematigd. In Cyber daarentegen hebben we de schadegevallen gestaag zien toenemen, doch is dit huidig nog onder controle te noemen. We dienen hier echter zeer alert te blijven, gezien de volatiliteit die cyberrisico’s met zich meebrengen. Alleen natuurfenomenen hadden een stevige negatieve impact. Dat is niets nieuw, maar het wordt elk jaar erger. Het is dan ook een bron van bezorgdheid voor de toekomst.

Wat brengt 2021?

Covid-19 heeft dus weinig invloed gehad op jullie business in 2020. Zal de pandemie zich het komende jaren laten voelen?

Timothy Broos: Dat denk ik wel. De verzekeringsmarkt verandert ingrijpend. Herverzekeringstarieven stijgen en capaciteiten verlagen in sommige markten. Dit betekent dat het lastiger wordt om herverzekeringen rond te krijgen en dat de marges voor verzekeraars kleiner worden. Ook bij Hiscox ontsnappen we hier niet aan. De markt verhardt in die zin, dat ze ook opportuniteiten zal brengen, voor de portfolio’s die goed onder controle zijn. Gelukkig kunnen wij hier een goed rapport voorleggen bij onze herverzekeraars inzake de rentabiliteit van onze verzekeringsportfolio.

Connectie met de makelaars

Hoe heeft de digitale omslag zich vertaald in jullie contacten met de makelaars?

Timothy Broos: We hebben de fysieke contacten met makelaars op zeer korte tijd volledig vervangen door digitale. Dat is probleemloos gelukt. Het is ook dankzij de makelaars dat we onze mooie resultaten neergezet hebben. Maar verzekeringen blijft een people’s business en fysieke meetings hebben toch nog altijd een belangrijke meerwaarde. We hunkeren er dus naar om opnieuw meer fysieke contacten te kunnen hebben. Dit betekent niet dat we alle digitale meetings plots opnieuw zullen vervangen door fysieke zodra het kan. Digitaal heeft wel degelijk een waarde. Eén van de waarden van Hiscox is Connected. Wel, connecteren kan op verschillende manieren, dus ook digitaal. Maar ik geef toe: een fysieke handshake zegt nu eenmaal meer dan een digitale handtekening.

Wat mag de makelaar in 2021 van Hiscox verwachten?

Timothy Broos: We blazen dit jaar 20 kaarsjes uit op de Belgische markt. Een leuk weetje is dat ons team intussen meer dan een 20-tal medewerkers telt. Het geeft aan dat we gestaag blijven groeien. We plannen dit jaar heel wat nieuwe initiatieven, zoals een online brokerportal voor onze beroepsaansprakelijkheids- en cyberverzekeringen, een opfrissing van 808 by Hiscox en onze cyberverzekering CyberClear en een nieuwe kunstverzekering voor kleine en/of jonge verzamelingen. U merkt het, 2021 wordt een pittig jaar!