Corona verleidt nieuwe generatie online kunstverzamelaars

Onverwacht heeft de pandemie iets goeds voortgebracht voor de online kunstwereld: ze heeft de nieuwste generatie kunstkopers geënthousiasmeerd. Zo heeft de groep kunstverzamelaars die minder dan drie jaar verzamelt tussen maart en september 46% meer online gekocht ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Van de millennials (onder 35 jaar oud) kocht 29% meer online kunst dan in 2019. Vooral schilderijen worden online verkocht, en die worden steeds waardevoller. Zo blijkt uit het jaarlijkse Hiscox Online Art Trade Report dat 552 internationale kunstkopers bevroeg naar hun koopgedrag tijdens de coronacrisis.

Het onderzoek is in opdracht van verzekeraar Hiscox uitgevoerd door het gespecialiseerde kunstmarktanalysebureau ArtTactic. Zij ondervroegen 552 internationale kunstkopers in september 2020. Doel van het onderzoek was het effect meten van de COVID-19 pandemie op de ontwikkeling van de online kunsthandel. Data betreft dan ook de periode tussen maart en september 2020. Meer informatie is te vinden in het Hiscox Online Art Trade Report 2020.

Meer informatie:

Download het Art Trade Report (PDF) >

Tags: Fine Art