Oldtimers en collection cars, “Een verzekeringsoplossing op maat van de klant”

“Een verzekeringsoplossing op maat van de klant”

“Oldtimers en collection cars hebben een grote gevoelswaarde voor de eigenaar. Bij Hiscox begrijpen we die emotionele band zeer goed. We bekijken dergelijke auto’s dan ook zoals een liefhebber. Je kan het perfect vergelijken met een kunstwerk. Ook dat verdient een bijzondere benadering. Mede daarom kiezen zoveel eigenaars van oldtimers en collection cars voor Hiscox als verzekeraar.” Aan het woord is Kristoff Decoster, Sales & Development Underwriter Art & Private Client bij Hiscox Belgium.

Gemoedsrust voor de eigenaar

Hij vertelt hoe Hiscox als verzekeraar het verschil probeert te maken voor liefhebbers van exclusieve wagens. “Wij hebben op basis van onze jarenlange ervaring een verzekeringsoplossing ontwikkeld die aansluit bij de verwachtingen van eigenaars van bijzondere auto’s. Zo beschermen we de wagen niet enkel tegen zowat elk onvoorzien gevaar, zoals een ongeval, diefstal of schade aan het lakwerk, maar passen we ook geen afschrijvingen toe. In geval van een totaal verlies moet de eigenaar zich dus geen zorgen maken. Hij krijgt van ons volledige gemoedsrust. Er is geen vrijstelling bij brand, diefstal of glasbraak. We zorgen altijd voor een oplossing op maat van de klant. En bij schade kan die op beide oren slapen: herstellingen gebeuren enkel door de allerbeste vakmensen. Een snelle en faire schaderegeling, dat is waar we voor staan.”

Overigens blijft Hiscox niet zomaar aan de zijlijn staan. Het neemt ook effectief deel aan enkele rally’s, zoals ING Ardennes Roads (27-29 april), Antwerp Classic Car Event (3-5 mei) en Rally’s Angels (7 juni).

Goede afspraken maken goede vrienden

Om correct verzekerd te kunnen worden, is het cruciaal dat de waardebepaling van oldtimers, youngtimers en collection cars door een specialist gebeurt. Daarvoor werkt Hiscox samen met Gert Beets, gepassioneerd auto-expert. Hij stipt het belang aan van een juiste waardebepaling van oldtimers en collection cars. “Iedereen kent het principe ‘goede afspraken maken goede vrienden’. Dat geldt absoluut voor het verzekeren van exclusieve wagens. Mijn job bestaat er in de eerste plaats in om de wagen te identificeren. Daarbij kijk ik naar het merk, model, chassisnummer en andere eigenschappen van het voertuig. Vervolgens ga ik per ‘rubriek’ (chassis, carrosserie, interieur, mechaniek en elektrisch systeem) na of de onderdelen origineel zijn, aangepast of gerestaureerd werden, of er in sommige gevallen gewoon niet meer zijn. Voor al deze rubrieken geven we een score, die finaal leidt tot een bepaald puntentotaal. In functie van dat cijfer kennen we een waarde toe aan de wagen, rekening houdend met effectieve verkoopprijzen op de markt, bedragen die geboden worden op veilingen … We kijken daarbij over onze landsgrenzen, want de markt voor oldtimers en collection cars is tegenwoordig zeer internationaal.”

Correctie op de markt

De globale markt voor oldtimers en collection cars zit op dit moment in dalende lijn, aldus Gert Beets. “Gedurende heel wat jaren stegen de prijzen continu, maar de piek lijkt even voorbij. Er vindt een correctie plaats. Tenzij voor zeer exclusieve wagens, waarvan de prijs wel nog kan toenemen. Er zijn ook altijd bepaalde hypes en trends die spelen, net zoals er merken en modellen bestaan die in het verleden schromelijk vergeten werden. Die kunnen dus wel nog in waarde stijgen, maar het gaat eerder om uitzonderingen.”

Impact van verplichte keuring

Sinds vorig jaar moeten oldtimers gekeurd worden. In Vlaanderen, Wallonië en Brussel is de wetgeving echter telkens verschillend. Welke gevolgen heeft dit gehad?  “Door het liberale systeem van de O-platen in ons land werd de deur opengezet voor een zeker misbruik: sommige mensen profiteerden van het oldtimerstatuut om goedkoop met een oude wagen te kunnen rijden. Dat zijn geen echte verzamelaars of liefhebbers. Als we willen dat deze hobby blijft bestaan en dat ons voertuigenpatrimonium bewaard blijft, dan is zo’n verplichte keuring zonder meer een goede zaak. Die zal auto’s met een identiteitsprobleem of technische mankementen er immers uit halen. Een echte liefhebber zorgt ervoor dat zijn auto technisch in orde is en vindt de keuring slechts een kleine extra moeite. Dat er een verschil in regelgeving is tussen Vlaanderen enerzijds en Brussel en Wallonië anders is enigszins ridicuul in een globaliserende wereld, maar wel typisch Belgisch.”